Recenze knihy Moje tatranské plesá

01. května 2020
potapeni vysoke tatry

Moje tatranské plesá Miroslav Pomajčík

Už jste se někdy potápěli v horském plese, kde okolo vás byly velikáni, horské hřebeny se štíty sahajícími až do výšky přes 2000 metrů, ve vegetačním alpínském a subalpínském pásmu? Kde by vás nedaleko břehu sledoval pasoucí se kamzík horský tatranský, nad hlavou poletoval orel skalní, někde zpovzdálí vás pozoroval ostražitý svišť. Už jste se potápěli nedaleko brlohu medvěda hnědého na území rysa ostrovida? Že ne? Tak vás tam prostřednictvím nové publikace alespoň slovem a obrazem na chvíli přeneseme.

Potápěči a dokumentaristovi Miroslavu Pomajdíkovi učarovala tatranská plesa již dávno. Před 10 lety se pustil do velkého projektu a zrealizoval knihu "Tatranské plesá" ve snaze ukázat utajený kus světa, který se dá pod hladinou najít. Jedinečné potápění je tu díky okolním scenériím, nadmořské výšce, úžasné viditelnosti a nízké teplotě vody. Člověk může při ponoru zažít doslova křišťálově vodu, v níž má pocit, že se vznáší, ne plave, a že každou chvíli ten zázrak pomine a on jen bezmocně padne na dno jako skála. Různá plesa mají různou hloubku od 2 -40 m, kde se mění i viditelnost pod vodou. Ale celkové scenérie vás nechají mnohdy doslova v němém úžasu.

Potápěči se mohou přihlásit do každoroční akce "Čisté vody" a podílet se na úklidu Štrbského plesa. Vzhledem k nízké teplotě vody (2-4o C) tu prakticky stále hrozí zamrznutí plicní automatiky.

Recenze knihy

Kniha vás už na první pohled zaujme svým formátem a hmotností. Hmotnost knihy znamená, že byla tištěna na kvalitním křídovém leklém papíru a desky knihy jsou nadstandardně pevné a tvrdé, že dokáží listy knihy s fotografiemi dobře uchránit a udržet kvalitní a nepomačkané. Kniha je dvojjazyčná, slovensko-anglická, s desítkami, možná stovkami barevných fotografií. Na fotografiích čtenáři spatří utajenou krásu pod hladinou ples, ale i přírodu v okolí. Kromě faktografických údajů v knize tam najdete i poezii, která se sympaticky střídá s texty o plesech. Poezie a krása přírody tatranských ples se tu krásně spojila v jeden celek. Kniha má 252 stran a určitě udělá radost milovníkům podvodního světa, přírody, Tater, stejně jako podvodním fotografům a potápěčům. Kniha vás poučí, ale i inspiruje k návštěvě a jinému pohledu na plesa. Přidá i motivaci zúčastnit se tradiční akce na Štrbském plese. Příjemné čtení.

A pro naše čtenáře jsme připravili i soutěž o knihu v ceně 39 Euro. Třetí nejrychlejší správná odpověď vyhrává. Stačí napsat správnou odpověď na otázku: Jak přišly Tatry ke svému jménu, a kdy se poprvé název Tatry v historii objevil? Odpověď zašlete na e-mail: buddymag@buddymag.cz. Třetí správná odpověď vyhrává knihu Tatranské plesá.

Více informací najdete na webové stránce: www.kniha.tatranske-plesa.sk

Jde o část recenze knihy, který byla publikována v e-verzi časopisu Buddy Potapeni č. 77.